söndag 13 juni 2010

Rabarbermarmelad med rödvin och vanilj


Jag kan ju erkänna att jag tyckte att det här recpetet lät lite skumt när jag läste det första gången. Rödvin och lagerblad, det är väl ingen gryta man ska koka?! Men ångrade mig knappast när jag ändå provade det, den här marmeladen skulle jag kunna äta jämnt! Den är ju hur god som helst på rostat bröd, men den passar även till ost.

500 g rabarber
2 msk rödvin
2½ dl syltsocker
1 vaniljstång
2 lagerblad

Skiva rabarbern tunt och lägg bitarna i en kastrull. Dela vaniljstången på längden och skrapa ur fröna och lägg i kastrullen. Tillsätt rödvin, syltsocker och lagerblad och koka upp och låt det sedan sjuda i ca. 10 minuter. Gör geléprov genom att hälla en sked marmelad på en tallrik som stått i frysen och drag en sked igenom. Om marmeladen inte rinner ihop är den klar! Annars kokar man en stund till. Häll sedan upp marmeladen i rena burkar och sätt på lock.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar