måndag 9 juli 2012

Hallon- & rabarbersylt


Här har ni min senaste kärlek från köket, min egenkokta sylt med hallon och rabarber. Jag har använt den som fyllning i tårtor, både i gräddtårtor och täckta tårtor, och ibland blandar jag ner en matsked av sylten i en skål med naturell yoghurt och äter till frukost, ett väldigt lätt sätt att göra egen smaksatt yoghurt! 
Så här gör man den:

Hallon- & rabarbersylt

500 g hallon, frysta går bra
500 g rabarber
4 dl råsocker
2 krm vaniljpulver
3 dl ekologiskt syltsocker

(Det går bra att halvera receptet om man vill göra en mindre sats.)

Skär rabarbern i centimeterstora bitar och lägg i en kastrull tillsammans med hallon, råsocker och vaniljpulver. Koka upp och låt koka i ca. 10 minuter tills rabarbern kokat sönder ordentligt, hjälp gärna till genom att mosa rabarberbitarna mot kanten med en stor slev. Skumma av noga under tiden med en sked eller hålslev. Rör sedan ner syltsockret och koka i ytterligare ca. 4 minuter. Häll upp på rena och varma burkar.

Det kan vara värt att nämna att det fungerar utmärkt med vanligt syltsocker också, men jag tycker det känns lite bättre och smakar lite godare när jag vet att det är ekologiskt. En skillnad är också att det inte är något konserveringsmedel i det ekologiska syltsockret jag använder (Dan Sukker), så man bör förvara sylten i kylskåpet. Om man som jag ofta gör små satser av sylt som äts upp snabbt så tycker jag inte att det gör något, då jag tycker det är skönt när man kan undvika att få i sig konserveringsmedel i onödan.

1 kommentar: