onsdag 1 februari 2017

{Pressevent med Dansukker & Daniel Roos}


 
Ibland är livet lite extra trevligt. I torsdags förra veckan inträffade ett sådant tillfälle. Ni som följer mig på Instagram kanske redan har sett att jag då var på ett pressevent med Dansukker och Daniel Roos! Det var andra gången jag fick nöjet att komma på ett av Dansukkers event, jag var på ett för ett par år sedan, då med Josefine Baummann. Den här gången var det alltså Daniel Roos som stod för inspirationen och temat var påsk.
 
När inbjudan damp ner i mailkorgen lite före jul blev jag lite till mig. Daniel Roos är inte bara konditorn bakom de senaste tre årens Nobeldesserter, utan också en av mina konditoridoler. Jag tycker att han gör så galet snygga och innovativa bakverk! Så jag anmälde mig så fort jag bara kunde och det visade sig vara ett lyckat drag. När det var dags i torsdags träffades vi på K-märkt, där Daniel håller till. Efter lite mingel delades vi in i grupper och sedan gick vi in i Daniels konditorikök. Där inne fanns recept och råvaror för att göra en dessert i form av en karamellpudding med hjortron, havreströssel och syrad grädde. Känn på ordet, karamellpudding...mmm.... man blir ju sötsugen bara man läser det!
 
 
Ja, så här såg det ut. Champagneglas blandat med en massa härligt socker :) Daniels fantastiska recept fick vi med oss hem, så det är inte omöjligt att något dyker upp på bloggen så småningom!
 
 
Efter att vi i min grupp varken lyssnat eller läst recepten ordentligt (men trevligt hade vi!), fick vi ihop desserten till slut. Jag åt ett glas med karamellpuddingen. Jag ville äta typ sju. Men jag antar att det hade blivit lite dålig stämning om jag gjort det.

 
Daniel hade förberett några andra bakverk och desserter som vi fick se när han färdigställde. Bland  annat fick vi se när han lade sista handen på ett gäng citronmarängtarteletter. Man kan väl säga att det syns att han gör det här lite oftare än gemene man.
 
 
Så här blev det färdiga resultatet. Både snyggt och gott!


Här ovan ser vi marshmallowsägg. "Äggulan" är en géle gjord av mango. 

 
Här har vi en hallondessert med mandelsmulor.

 
Här ser ni återigen citronmarängtarteletterna, men nu i sällskap av chokladkolatarteletter. De sistnämnda var en helt himmelsk kombination av chokladganache och smörkola. 


De här små rackarna gillade jag! Mini-cheesecake med rabarber! Tur att jag fyllde frysen med rabarber i somras, nu finns inget som hindrar mig från att göra dessa själv! Kolla vad snyggt det blir med skivade hallon på toppen!
 


Man kan ju inte bara äta desserter och bakverk, för en varierad kost måste man äta godis också. Som det här marmeladgodiset med jordgubbssmak till exempel. 

 
Sen avslutar vi med lite mer godis.Till vänster en fransk nougat, sedan kokosgodis och sist, men inte minst, marsipangodis.

 
Så här såg det ut när Daniel dukat fram alla härliga sötsaker! Som en sockerstinn dröm! Sedan fick vi smaka på hela härligheten medan Daniel berättade om när han gjort Nobeldesserterna, vilket var intressant att lyssna på för en baknörd som mig. Daniel var väldigt trevlig och det var så himla kul att vi fick härja i hans kök! När eventet led mot sitt slut fick vi bokstavligt talat plocka en stor kasse med socker. Dansukker hade dukat upp ett bord med ett tiotal olika sockerprodukter som vi fick ta av. Väldigt generöst! Som ni kan gissa, så går det ju åt en hel del av sånt här hemma...
 
Stort tack till Dansukker för ett väldigt välordnat och roligt event! Jag hade jätteroligt, fick en massa inspiration och fick träffa härliga människor och äta vackra bakverk. Tänk om alla torsdagar var så där...
 
Kram på er!
/Ida

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar