lördag 4 februari 2017

{Scones}


Finns det något mysigare än att äta frukost i sängen med någon du tycker om? Man går upp en halvtimme tidigare och svänger ihop lite scones, tar fram en bricka och dukar fram smör, marmelad och varmt te och sedan tar man med sig allt och kryper ner i sängen igen. I min värld blir det fulländat om man kan ligga kvar och titta på en film också! Att baka scones går fort och är ett perfekt sätt att visa lite omtanke. Vi gör de här sconesen nästan varje helg hemma hos mig. Senast var det min nioårige son som gjorde dem, helt själv! Äpplet faller inte långt ifrån trädet... ;) Receptet på de här sconesen hittade jag hos Leila

Leilas scones
7 1/2 dl (450 g) vetemjöl
1/2 tsk salt
1 1/2 tsk bakpulver
1/2 dl rörsocker
125 g kallt smör
1  ägg
2 dl mjölk
Ägg och rörsocker till pensling

Sätt ugnen på 250 grader. Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Skär smöret i mindre bitar och nyp ihop det med de torra ingredienserna. Blanda ägget och mjölken i en separat bunke och blanda sedan ner det i de torra ingredienserna och jobba ihop alltihop tills du får en deg. Ta sedan upp degen på mjölad bänk och platta ut degen till en ca. 3 cm tjock platta. Stick ut scones i valfri form, jag brukar använda en hjärtformad utstickare eller en rund utstickare. Det funkar även bra att använda ett glas. Lägg sedans sconesen på en bakplåt med bakplåtspapper, pensla med uppvispat ägg och strö över lite råsocker. Grädda mitt i ugnen i ca. 8-10 min beroende på storlek. När de blivit gyllene både på ovan- och undersida är de klara! Låt sconesen svalna i en brödkorg under en kökshandduk.

Några tips:
- Väg mjölet. Det är så lätt att det blir för mycket eller för lite i ett decilitermått, beroende på hur hårt packat mjölet blir. Jag väger alltid mjölet för att vara  säker på att få samma resultat varje gång.
- Receptet säger att ugnen ska vara på 250 grader. Jag har dock konstaterat att i min ugn blir det bäst om jag kör på 240 grader. Med andra ord; lär känna din ugn! Alla ugnar är lite olika när det gäller att hålla rätt temperatur.
- När jag tagit ut sconesen ur ugnen lägger jag dem alltid i en brödkorg med en kökshandduk både under och över sconesen och sedan låter jag dem ligga och vila i ca. 10-15 minuter. Jag har märkt att detta hjälper mot att sconesen blir degiga i mitten, viket de kan bli ibland om man börjar skära upp dem direkt när de kommit ur ugnen.

Hoppas att ni får en mysig helg!

Kram
/Ida


1 kommentar: