fredag 10 mars 2017

{Pastelliga macarons}

 
Hej allihop! Nästa vecka ser det äntligen ut att bli lite vårväder här hos mig. 7-8 grader och sol räcker för att göra mig glad! Här hemma har jag börjat så frön för att kunna fylla mina pallkragar i trädgården längre fram. I år blir det mest olika kryddor, chili och lite vitlök. Och vattenmelon! Jag kunde ju inte motstå att köpa när jag hittade det på plantagen. Tänkte att det kan vara kul för barnen. Jag ska även så vit krasse, tror att det kan bli fint att ha på bakverk och i sallader. Så just nu pågår en ivrig väntan på att det första gröna ska kika upp i de små krukorna! Hoppas jag lyckas bättre än förra året...
 


I helgen som var bakade jag macarons. Det var ett bra tag sedan sist, senast jag bakade sådana var till mina vänners bröllop 2015 och då fick de mig att gråta i köket. Kakorna alltså. Man kan väl säga att det uppstod en viss frustration när jag stått och bakat massor av macarons i flera timmar och så blev de inte som de skulle! De blev alldeles för frasiga. Men som tur var löste det sig när de blivit fyllda och stått i kylen över natten. Men sen dess har jag inte bakat dem, man kan säga att vi inte var så goda vänner efter det, macaronsen och jag.

 
Men i helgen kände jag att det var dags att sluta fred och ge det ett nytt försök. Lyckligtvis gick det bra och jag älskar återigen dessa små underbara kakor! Det går ju inte att motstå dem när de ligger där, pastellfärgade och fyllda med len fyllning. Den här gången blev det vaniljsmörkräm och pistagesmörkräm. Den senare gjorde jag genom att blanda i pistagepasta i vaniljsmörkrämen.
 
 
Macarons
ca. 25 stycken dubbla kakor

100 g skållade mandlar (alternativt färdigköpt mandelmjöl)
110 g äggvita som stått en dag i rumstemperatur
200 g florsocker
4-5 matskedar strösocker
Pastafärg

Finmal mandeln, antingen i mixer eller i mandelkvarn. Jag mal mandeln två gånger i mandelkvarn för att få den riktigt finmalen. Sikta genom en finmaskig sil för att få bort större bitar. Blanda sedan ner florsockret i mandeln. Vispa äggvitan i en stor skål och när den börjar skumma häller du i en matsked socker i taget och vispar tills det blir en tjock och glansig maräng. Sikta ner mandelblandningen i marängen och vänd ner den med en slickepott och ha i pastafärgen. Fyll smeten i en spritspåse med rund tyll och spritsa sedan ut små klickar på en plåt med bakplåtspapper. Låt vila i 30-60 minuter så att det bildas ett "skinn" på ytan. Värm ugnen till 150 grader och grädda i 8-10 minuter. Låt kakorna svalna på plåten och spritsa sedan på valfri fyllning!
 
Vi måste prata lite om smeten. Tricket med att lyckas med macarons är att få till den på rätt sätt. Marängen ska vispas lagom länge och det är viktigt att sikta i mandelmjölsblandningen i marängen och sedan blanda lagom länge. Och det är jättesvårt att säga när det är bra! Jag brukar blanda tills smeten går ihop igen om jag lyfter upp slickepotten och låter smeten rinna ner i bunken igen. Smeten som rinner ner ska alltså smälta ihop med smeten i skålen utan att lämna några spår. Det kräver helt enkelt lite övning innan man får till se där perfekta macaronsen, men något som är bra att veta är att även om de kanske inte blir helt perfekta utseendemässigt, så brukar de alltid smaka gott!

 
Det kan vara lite småkul att dekorera kakorna också och ett lätt sätt är att ha lite strössel eller ätbart glitter längs kanten av smörkrämen. Eller att använda en krusig tyll när man spritsar på fyllningen på macaronsen.
 

När jag ser macarons längtar jag alltid tillbaka till Paris. Jag var där våren för två år sedan och det var magiskt! Så otroligt vacker stad, så trevliga människor och så många härliga bakverk! Jag måste åka tillbaka!
 
 
Ha nu en fin helg, hoppas att solen skiner lite på er var ni än befinner er!
 
Kram/Ida

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar