måndag 15 maj 2017

{Rabarber- & hallonpaj}


 Idag plockade jag årets första rabarber, en sån härlig känsla! Jag blir alltid lite lycklig när jag kan gå ut i trädgården och plocka ingredienser till mitt bakande. Dagens rabarber blev en paj tillsammans med hallon, då jag tycker att det är en särdeles lyckad kombination.

 Både rabarber och hallon innehåller väldigt mycket vätska och det blir lätt lite rinnigt när de hamnar i en paj. Det här ville jag försöka komma ifrån, så jag kokade ihop rabarbern och hallonen med lite rörsocker och lät en del av vätskan reducera bort, dessutom tillsatte jag lite syltsocker för att få en ännu fastare konsistens. Det funkade bra! Om man vill ha en syrligare variant kan man utesluta rörsockret.
 
 
Rabarber- & hallonpaj
 
Pajdeg:
 
2 dl florsocker
4½ dl vetemjöl
180 g smör
1 äggula
 
Sätt ugnen på 175 grader. Blanda alla ingredienserna i en matberedare och kör ihop till en deg. Eller så blandar man det för hand i en bunke. Ta undan lite av degen om du vill göra blommor. Tryck ut degen i en smörjd pajform på ca. 24 cm och ställ in i kylen medan du gör fyllningarna.
 
Fyllning 1:
 
250 g rabarber
150 g hallon
½ dl rörsocker
1 dl syltsocker
 
Häll rabarber, hallon och rörsocker i en kastrull. Koka upp och låt sjuda i ca. 15 minuter för att låta en del av vätskan reducera bort. Tillsätt syltsockret och koka i ca. 4 minuter till. Ställ sedan åt sidan och låt svalna.
 
Fyllning 2:
 
200 g mandelmassa
2 ägg
1 dl gräddfil
1 krm vaniljpulver
 
Riv mandelmassan grovt i en bunke och blanda sedan ner äggen. Tillsätt gräddfilen och vaniljpulvret och rör till en jämn smet.
 
Häll mandelmassefyllningen i pajskalet och häll sedan över rabarber- och hallonfyllningen lite slarvigt. Gör eventuellt blommor av den kvarvarande degen och lägg på dessa. Pensla blommorna med uppvispat ägg. Grädda i ugnen i 30-40 minuter tills pajen fått fin gyllene färg. Låt svalna. Servera med vaniljsås eller vaniljglass.
 

Rabarber är en av de härligaste växterna att använda sig av i köket tycker jag. Dessutom är den vacker.


 
Ha en härlig vecka!
 
Kram
/Ida

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar