fredag 2 juni 2017

{Rabarbersaft}


Rabarber är min bästa kompis i köket, den är så mångsidig och fantastiskt god. Jag har två plantor i min trädgård och när jag skördat för sista gången för säsongen känns det alltid lite ledsamt. Men när våren kommer och det börjar sticka upp små röda knoppar är det som att träffa en gammal kär vän.

 
Sen när de väl kommit upp ordentligt plockar jag så ofta som mina plantor tillåter och det jag inte använder på en gång skär jag upp i centimeterstora bitar och fryser in. Det brukar bli ganska stora mängder, så det brukar räcka ganska bra resten av året till att koka sylt och göra paj.
 
Men förra veckan blev det saft. Och vilken saft! Bara färgen gör att man känner sig lycklig. Perfekt att dricka med en massa is när det är varmt ute!
 

Rabarbersaft
 
2 kg rabarberstjälkar
2 citroner
1 vaniljstång
6 dl vatten
600 g strösocker per liter saft
Ev. Atamon (konserveringsmedel)
 
Skär rabarberstjälkarna i bitar, ca, 1 cm breda, och lägg dem i en stor gryta tillsammans med vattnet. Pressa citronerna och häll ner saften i grytan. Dela vaniljstången på längden och skrapa ur fröna och lägg fröna och den urskrapade stången i grytan. Koka i ca. 15 min under lock. Häll sedan ner alltihop i en silduk som står på en ställning över en gryta. Låt stå och rinna av i ca. 1 timme tills massan känns torr. Mät upp hur mycket saft som runnit ner i grytan och mät sedan upp 600 g socker per liter saft och tillsätt det i saften. Koka upp saften och sockret och skumma saften noga tills allt skum är borta. Dra sedan av från värmen och tillsätt eventuellt Atamon, ½ tsk per liter saft. Häll upp på steriliserade flaskor.
 
Vill man undvika konserveringsmedel rekommenderar jag att man fryser in saften i små flaskor som man kan ta fram efter behov. Tänk på att inte fylla flaskor som ska frysas helt, då saften expanderar, vilket kan göra att flaskan spricker.
 
För att sterilisera flaskor, och syltburkar också för den delen, gör jag så här: Lägg in flaskorna/burkarna och eventuella lock i metall i ugnen och sätt den på 100 grader. När den nått 100 grader låter jag dem ligga i ugnen i ca. 15-20 minuter. Tag sedan ut dem försiktigt, se till att inte ta med fingrarna på insidan av flaskorna/burkarna.
 
Lycka till med saftkokandet!
/Ida


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar