torsdag 11 januari 2018

{Donuts}

 
Okej hörrni. Snart halvvägs in i januari och allt är skittråkigt. Vädret är konstant grått, det är långt till lön och alla är bara trötta hela tiden. Jag också. Aaaah! Måtte våren komma tidigt! Men allt blir så roligt som man gör det, därför ställde jag mig och bakade donuts!
Det är ju faktiskt jättekul att baka egna donuts! Eller munkar, man får välja själv vad man kallar dem. Det är ju skoj att fritera dem och det är skoj att dekorera dem. Som ni ser gick jag ut rätt hårt med glasyren, jag dubbeldoppade dem till och med. Doppade först en gång, lät glasyren torka lite grann och sen en doppning till. Sen hade munkarna precis rätt mängd glasyr = jättemycket! Efter det fick en del av dem på sig strössel i olika form.
 
 
 Jag gjorde både munkar med hål i och munkar fyllda med hallonsylt. Tyvärr hamnade de senare inte på bild, men om man vill göra sådana struntar man helt enkelt i att ta ut ett hål i mitten och när de är friterade och avsvalnade sprutar man in sylt i dem med hjälp av en spritspåse och en så spetsig tyll man har. Det går lättare om man gör ett litet snitt med en kniv i den friterade ytan innan man rycker in tyllen. Men om ni gör munkar med hål, missa inte att spara och fritera degen från hålet, det blir superfina små härliga munkar som man kan rulla i strösocker!

Tänk på att donutsen både ska jäsa och sedan sväller upp ganska mycket vid friteringen, så gör dem inte för stora redan när du sticker ut dem.
 
Donuts
 
2 dl mjölk
50 g jäst
2  ägg
8 dl vetemjöl
2 msk strösocker
1 krm salt
50 g smör, rumstempererat
ca 1,5 liter olja till fritering, t ex. rapsolja

 
Värm mjölken till fingervärme (37 grader) och smula ner jästen och rör tills den löst upp sig. Tillsätt ägg, mjöl, socker och salt och till sist smöret. Knåda ihop det till en smidig deg, täck över med bakduk och låt degen jäsa i 40 minuter. Kavla sedan ut degen till den är ca. 1,5 cm tjock och tryck ut rundlar i valfri storlek med hjälp av en utstickare eller ett glas. Lägg rundlarna på en plåt med bakplåtspapper, täck över med bakduk och låt jäsa i 30-40 minuter. Hetta försiktigt upp oljan till ca. 180 grader i en stor kastrull. Se till att du har ett lock nära till hands, så att du kan kväva lågorna om oljan i värsta fall skulle börja brinna. Kolla temperaturen med en hushållstermometer. Lägg ner två munkar i taget i oljan och fritera någon minut på varje sida tills de blir gyllenbruna. Ta upp munkarna med en hålslev och lägg dem på lite hushållspapper för att rinna av. Låt dem sedan svalna på galler.
 
Glasyren gjorde jag med en okänd mängd florsocker, lite vatten och pastafärg. Jag använder aldrig något recept, utan tar några deciliter florsocker i en skål, har i någon matsked vatten och rör runt. Är den för sedan för tjock tillsätter jag mer vatten, är den för rinnig tillsätter jag mer florsocker. När jag är nöjd med konsistensen har jag i lite pastafärg och vispar runt till glasyren är jämnt färgad. Klart!
 
Ha så skoj i köket!
/Ida



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar